Gilles Villeneuve 8 mei 1982

Nieuws, teams, rijders, ....

Moderators: Moderator, svvander, Geoffrey

Gilles Villeneuve 8 mei 1982

Postby Schum-speed » Mon May 07, 2012 8:52 pm

Morgen is het precies dertig jaar geleden dat Gilles Villeneuve overleed na een zware crash tijdens de kwalificaties voor de GP van België in Zolder.

Ferrari houdt een herdenking in Maranello met Jacques Villeneuve aan het stuur van de Ferrari 312 T4.

Vindt er ook in Zolder een herdenking plaats?
Schum-speed
Pitcrew
Pitcrew

Re: Gilles Villeneuve 8 mei 1982

Postby Tifoso » Tue May 08, 2012 8:40 am

17h00 - 17h30 : samenkomst in de paddock Circuit Zolder ter hoogte van de VIP-Toren;
17h30 : wandeling naar de Villeneuve-chicane en herdenkingsplechtigheid aan gedenksteen van Gilles en fotosessie;
18h30 : einde.

Jacques in Maranello:

Image

Image

Image
Tifoso
Reserve rijder
Reserve rijder

Postby Bushi » Tue May 08, 2012 4:02 pm

Ik heb hem persoonlijk nooit live zien rijden, maar uit het beeldmateriaal kan je wel zien dat het een van de beste was.
Zijn race in Canada 1981 vind ik prachtig hoe hij met een voorvleugel voor zijn gezicht toch nog derde wordt:
http://www.youtube.com/watch?v=Co-K4bWxKCY
In deze tijd wordt je waarschijnlijk na een ronde al gediskwalificeerd
Bushi
Technisch Directeur
Technisch Directeur

Postby Tifoso » Fri May 11, 2012 5:56 pm

Tifoso
Reserve rijder
Reserve rijder

Postby Shadow » Sun May 13, 2012 7:54 am

Ik heb hem nog zelf zien rijden. De stunt om met een kapot achterwiel nog 3/4 ronde op Zandvoort door te rijden... hij leek zelfs te twijfelen tussen wel of niet te pits in.
Het jaar 1982 was een zeer apart seizoen. Eerst was er Imola waar Didier Pironi de vooraf afgesproken strategie negeerde om niet aan te vallen, met als gevolg een hard duel in de laatste ronden. Pironi won en Villeneuve was (terecht) woedend. Hij zou nooit meer met Pironi spreken.
De volgende race was Villeneuve er dus alles aan gelegen om de beste te zijn. Tijdens zijn kwalificatieronde kwam hij Jochen Mass tegen, en biden kozen de zelfde kant van de baan met het bekende ongeluk als gevolg.

De Ferrari was in 1982 een van de snelste auto's zo niet de snelste, echter een zwaar ongeluk in de training van de Duitste GP waar Pironi beide benen brak in een gelijksoortig ongeluk als dat van Villeneuve (de stoel zat wel beter vast) betekende het einde van zijn kansen. Velen zijn het er over eens dat zonder het ongeluk in Zolder dit het jaar van Villeneuve zou zijn geworden.
Shadow
Testrijder
Testrijder

Postby dirtygiwke » Sun May 13, 2012 10:18 am

Tifoso wrote:Gewoonweg prachtig...

http://www.youtube.com/watch?v=ti59jweQW40

inderdaad, ik vroeg me vroeger altijd af waarom mn ouders mij genoemd hebben naar gilles villeneuve,maar door de jaren heen en talloze beelden te hebben gezien,weet ik waarom. al1 vond ik het jamr dat jaques het zo vroeg voor bekeken heeft gehouden.is er mss iemand die hierover de ware toedracht weet?
dirtygiwke
Pitcrew
Pitcrew

Postby svvander » Sat May 19, 2012 10:54 am

Heeft nog verschillende malen proberen terug te keren. Ik dacht zelf een jaar of 2 geleden met een eigen team (en Pollock als manager uiteraard). Het grote probleem van Jacques was of is, dat hij alles nogal zwart/wit en vooral veel te groot ziet. Hij ging de man worden bij BAR... ah ja, ex-wereldkampioen, beste motor en veel geld van British American Tabaco. En wat heeft 'm behaald? Geen enkel podium (wel heel veel 4de plaatsen dacht ik). Hij koste het team eigenlijk alleen al veel geld. Daarom besloten ze hem in 2004 te dumpen. Eind 2004 heeft 'm dan nog heel ff voor Renault F1 gereden, maar daar haalde hij ook geen punten en Renault vond hem terecht veel te duur om nog een nieuwe kans te geven. En dan komt een deel van de (juist op tijd nog) afgewende ondergang van Sauber: Hij tekende daar een voor 2 seizoenen, een contract dat Sauber eigenlijk niet kon betalen... Breekt daar geen potten en Peter Sauber (eigenaar van Sauber), kan niet anders dan zijn team aan BMW te verkopen. (Wat achteraf een heel goede zet bleek voor Sauber). In 2006 reed Villeneuve dus met Sauber onder BMW. BMW moest zijn contract nog overnemen en na enkele races houdt hij het voor bekeken na last van een crash en Kubica komt in zijn plaats voor 3 races.

Eigenlijk is Jacques bij Williams in de F1 gekomen toen deze de beste wagen hadden. Het eerste jaar eindigde hij nipt 2de (toegegeven, in 1996 was hij zeker bij de betere courreurs). Hill was dat jaar juist iets beter en won de tittel. Schumacher had nog maar juist de overstap naar Ferrari gemaakt, de rest van het verhaal kennen we. Veel andere concurrenten had Williams niet. Het was duidelijk dat het tussen Hill en Jacques ging lopen. In 1997 was Schumacher zelf gediskwalificeerd na een duel met Jacques om de tittel. In dit jaar had hij nog steeds de beste wagen en enkel Schumacher kon hem echt bedreigen tot de laatste race. '98 was het jaar van Mechachrome, de motor die echt wel verschrikkelijk slecht was en het opkomen van McLaren met Mercedes en Hakkinen. Achteraf is het eigenlijk alleen van kwaad naar erger gegaan. Verschillende verkeerde keuzes (vooral voor het geld), maakte dat hij nooit in het juiste team zat.
Kon hij rijden? Ik denk het wel... maar hij was zeker niet de beste courreur van het veld. Moest hij er nu tussen zitten, met bijvoorbeeld een McLaren, dan zou hij volgens mij geen punten pakken. (We hebben dan ook een uitzonderlijk sterk rijdersveld dit seizoen).

In 2010 probeerde hij via Stefan Grand Prix terug in de F1 te geraken, zonder succes.

Volgens mij is hij nog steeds bezig met het team Durango... al weet ik het niet zeker. Met dit team probeert hij al jaren in de F1 te geraken.
svvander
Moderator
Moderator

Postby Be the Best » Thu May 24, 2012 10:01 pm

JV was in zijn eerste race de beste rijder van het ganse veld ... Alleen een probleem met een olieverlies heeft hem toen de zege gekost dacht ik.

Maar de 2 seizoenen bij Williams willen eigenlijk niks zeggen over hoe goed een rijder wel is.

De mening van Frank Williams is dat zijn auto kampioen word, niet zijn rijder.

Iedere rijder die WK is geworden is het jaar daarna bijna nooit meer gestart in een Williams. Hiermee wou Williams eigenlijk aantonen dat eender welke idioot die aan een stuurtje kon draaien WK kon worden. Liefst in zijn wagen dan wel ...
Be the Best
Technisch Directeur
Technisch Directeur

Postby svvander » Fri May 25, 2012 7:08 pm

En zo is het uiteindelijk wel altijd geweest... :mrgreen:
svvander
Moderator
Moderator

Postby Shadow » Sat May 26, 2012 2:37 pm

JV had een totaal andere rijstijl als zijn vader. Waar GV er om bekend stond dat hij een auto ook in stukken naar de finish reed, en dit vaak ook moest omdat hij zeer hard voor het materiaal kon zijn, had JV een gepolijste rijstijl.
Ik heb hem ook in CART bezig gezien waar hij dat demonstreerde, het materiaal sparen tot het juiste moment.
Hij is wat dat betreft zeker te vergelijken met Button, die ook de juiste auto nodig heeft om resultaten te boeken.
Bij het samenstellen van BAR had hij er echter geen rekening mee gehouden dat zijn kennis om die juiste auto ook te ontwikkelen niet op topniveau was. Dit was een van zijn gebreken, iets waar meer coureurs last van hebben.
Er zijn behoorlijk wat coureurs die met een goede auto kampioen kunnen worden. Er zijn er echter niet veel die ook de kennis hebben om een auto tot op dat niveau te ontwikkelen.
Shadow
Testrijder
Testrijder

Return to Formule 1