by svvander » Sat May 19, 2012 10:54 am
Heeft nog verschillende malen proberen terug te keren. Ik dacht zelf een jaar of 2 geleden met een eigen team (en Pollock als manager uiteraard). Het grote probleem van Jacques was of is, dat hij alles nogal zwart/wit en vooral veel te groot ziet. Hij ging de man worden bij BAR... ah ja, ex-wereldkampioen, beste motor en veel geld van British American Tabaco. En wat heeft 'm behaald? Geen enkel podium (wel heel veel 4de plaatsen dacht ik). Hij koste het team eigenlijk alleen al veel geld. Daarom besloten ze hem in 2004 te dumpen. Eind 2004 heeft 'm dan nog heel ff voor Renault F1 gereden, maar daar haalde hij ook geen punten en Renault vond hem terecht veel te duur om nog een nieuwe kans te geven. En dan komt een deel van de (juist op tijd nog) afgewende ondergang van Sauber: Hij tekende daar een voor 2 seizoenen, een contract dat Sauber eigenlijk niet kon betalen... Breekt daar geen potten en Peter Sauber (eigenaar van Sauber), kan niet anders dan zijn team aan BMW te verkopen. (Wat achteraf een heel goede zet bleek voor Sauber). In 2006 reed Villeneuve dus met Sauber onder BMW. BMW moest zijn contract nog overnemen en na enkele races houdt hij het voor bekeken na last van een crash en Kubica komt in zijn plaats voor 3 races.
Eigenlijk is Jacques bij Williams in de F1 gekomen toen deze de beste wagen hadden. Het eerste jaar eindigde hij nipt 2de (toegegeven, in 1996 was hij zeker bij de betere courreurs). Hill was dat jaar juist iets beter en won de tittel. Schumacher had nog maar juist de overstap naar Ferrari gemaakt, de rest van het verhaal kennen we. Veel andere concurrenten had Williams niet. Het was duidelijk dat het tussen Hill en Jacques ging lopen. In 1997 was Schumacher zelf gediskwalificeerd na een duel met Jacques om de tittel. In dit jaar had hij nog steeds de beste wagen en enkel Schumacher kon hem echt bedreigen tot de laatste race. '98 was het jaar van Mechachrome, de motor die echt wel verschrikkelijk slecht was en het opkomen van McLaren met Mercedes en Hakkinen. Achteraf is het eigenlijk alleen van kwaad naar erger gegaan. Verschillende verkeerde keuzes (vooral voor het geld), maakte dat hij nooit in het juiste team zat.
Kon hij rijden? Ik denk het wel... maar hij was zeker niet de beste courreur van het veld. Moest hij er nu tussen zitten, met bijvoorbeeld een McLaren, dan zou hij volgens mij geen punten pakken. (We hebben dan ook een uitzonderlijk sterk rijdersveld dit seizoen).
In 2010 probeerde hij via Stefan Grand Prix terug in de F1 te geraken, zonder succes.
Volgens mij is hij nog steeds bezig met het team Durango... al weet ik het niet zeker. Met dit team probeert hij al jaren in de F1 te geraken.